|
foto: ©2011 flfotografie.nl > algemeen > available tension > lesgeven > artistieke nalatenschap Elaine Summers > (kunstenaars-) stellingen
available tension / sensitive energy (beschikbare spanning / gevoelige energie) en con·sens·us (letterlijk: samen-gevoel) zijn handelsmerken voor zijn werkwijze,of het nou gaat om een open improvisatie, een volledig doorgecomponeerde choreografie, of een mix van beide. - available tension is begonnen als serie van solo's in theater-ruimtes en werkt met het begrip van spanning als een dynamisch en veranderlijk proces. - con·sens·us onderzoekt de interactie hiervan met de omgeving of in de groep, en was begonnen als los gestructureerde groepsimprovisaties op buitenlokatie's. - sensitive energy omvat deze twee benaderingen in een holistische opzet. kenmerken: De situatie van de uitvoering wordt telkens aanvaardt als de gegeven mise-en-scene. Alle daarin aanwezige deelnemers en onder-delen worden op elk moment tegen elkaar afgewogen. Dat kunnen dus zijn de uitvoerenden, (langskomend) publiek, geluiden, maar ook aanwezige emoties of verlangen om te bewegen. Uiteindelijk moet de uitvoerende danser/performer de op dat moment best mogelijke realisatie van de eerder genomen voornemens hiermee verwerkelijken, ook al moeten deze aan de situatie worden aangepast, of herinterpreteerd. resultaat: "Harde" choreografie, zoals traditioneel beoefend, wordt een optie, in plaats van een gewoonte. Choreografie kan soepel blijven, levendig, veranderlijk, groeien, rijpen. Deze benadering wordt ook doorgewerkt in de bewegingstechniek die daarop is ingesteld: van het individuele lichaam en de persoonlijkheid van de maker/uitvoerende, tot aan het samen-werken van een heel ensemble, het liefst ook in diverse (bewegings)talen, van alledaags tot een mix van dans-stijlen, telkens aangepast aan de eisen van het stuk.
Kinetic Awareness® Thomas is een gecertificeerde Meesterdocent van de bewegingstechniek Kinetic Awareness®. Deze methode werd vanaf eind van de jaren 1950 t/m 2014 ontikkeld door de Amerikaanse intermedia/dans/filmpionier Elaine Summers en haar vele leerlingen. De anatomische en individuele gegevens van de beweger worden daarbij in vijf fases duurzaam ontwikkeld: articulatie, coördinatie, snelheid, kracht en soeplesse, verhouding tot een andere beweger. Leiddraad is in eerste instantie het eigen bewegingsgevoel van de student, aangevuld door objectieve informatie van de gidsende leraar van buitenaf. bridging technique Deze basis voert hij door naar principes uit Developmental Movement en vult deze aan met diverse "zachte" technieken, zoals de Masunaga-Zen Shiatsu Stretches. Daarmee maakt hij de vertaalslag naar de zogenoemde "harde" technieken waarin vooral met hoge spanning en snelheid veelal geometrische vormen en ruimtefiguren worden gemaakt (zie de technieken en stijlen boven). Hierbij werd hij, naast het werk van Summers, sterk beïnvloed door Release van Mary O'Donnell-Fulkerson, maar ook het voorbeeld van Pauline de Groot en de Six Viewpoints van Mary Overlie. Het uiteindeljke resultaat is opgezet om het hele mogelijke bereik van beweging te bevatten, van dagelijkse beweging naar compleet kunstmatig en kunstzinnig - het is aan de individuele maker / danser, om telkens hier een keuze uit te maken. > meer info lesgeven (vooralsnog in het Engels) terug
naar boven ^
bewindvoering artistieke nalatenschap van Elaine Summers sinds de organisatie van de herinneringsbijeenkomst Absence & Presence i.s.m. Juliette Mapp in de Judson Memorial Church in 2015, werkt Thomas Körtvélyessy als bewindvoerder van de artistieke nalatenschap van Elaine Summers. (Artistic Estate of Elaine Summers) Elaine Summers (1925-2014) was een wegwijzende voorloper op het gebied van intermedia en postmoderne choreografie. Zij onderzocht de creatie van performances waarbij diverse disciplines, media, en technologieën samen worden gebracht tot een nieuw geheel; met name live-dans en (multiple) filmprojectie, als grootschalige installaties. Summers was ook een belangrijke filmmaakster die binnen dit continuum film-dansen creëerde. Haar inclusieve en open manier van werken brachten haar tot ontwikkeling van de lichaamsgerichte (=somatische) benadering Kinetic Awareness® waarbij de individuele en gevoelde gewaarwording van de beweger het centrale uitgangspunt vormen voor alle volgende ontwikkelingen. Zij was een medeoprichter van de inmiddels legendarische groep in 1962 die later bekend werd als het Judson Dance Theater, verder de Elaine Summers Dance & Film Company, de Experimental Intermedia Foundation, een vroege non-profit organisatie voor de facilitering van kunstenaars in 1968, en het Kinetic Awareness® Center in 1985. De doelstelling van de Artistic Estate of Elaine Summers is het bewaren en doorvoeren van haar artistieke erfenis en kunstenaarsbelangen, voor het heden en de toekomst. De verwerkelijking van deze doelstelling leidden tot presentaties van haar werk in onder andere het Museum of Modern Art (MoMA) New York (2017), het Walker Art Center (2016) en presentaties en workshops bij Dock11 in Berlijn (2017/2018) Deze werkzaamheden worden mede mogelijk gemaakt door facilitering van het Kinetic Awareness® Center, met bijzondere dank aan de Jerome Robbins Dance Division, de New York Public Library for the Performing Arts. The Artistic Estate of Elaine Summers is facilitated by Kinetic Arts & Sciences, Inc. / Kinetic Awareness® Center, with special thanks to the Jerome Robbins Dance Division, the New York Public Library for the Performing Arts. |
|||||||||||
|
Soms lukt
het daadwerkelijk om successvol het onbekende tegemoet te
treden, iets dat verder gaat dan eigen patronen en
gewoontes. Ik geloof
ook dat dit geoefend kan worden, maar ook dat alles wat
levendig is zowiezo naar verandering vraagt, dus ook om
het onbekende. Op deze manier wordt het mettertijd misschien toch wat makkelijker om steeds maar met al die onvoorspelbaarheid om te gaan. En wie weet kunnen zo op een creatieve manier terloops ook nog nieuwe oplossingen voor bestaande vragen of problemen worden gevonden ... Ik hou van
beweging als een toestand van veranderlijkheid en
mogelijkheid, het is voor mij de fundamentele ervaring van
ons bestaan. Ik geloof serieus dat dit reëel verwerkelijkbare doelen zijn, waar wij met zijn allen ernaartoe kunnen werken, of wij ons daar nou bewust van zijn of niet. Als we maar beter begrijpen wat de fundamentele voorwaarden hiervoor zijn - en die gaan waarschijnlijk wel verder dan wat we nu menen te begrijpen...
zwart-wit
foto's © 2008 Konrad
Szymański geplaatst met
vriendelijke toestemming van de fotograaf.
gemaakt tijdens een workshop Improvisatie door Claire O'Neal (Brussel) georganiseerd door Rita VIlhena / Baila Louca Rotterdam 2008 |
|